- 1. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 1 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan Tatabahasa: Ilmu: ObjektifTema: seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, keseluruhanKekeluargaan intonasi, dan nada yang sesuai. Kata nama am Kajian Tempatan unit, rujuk Kata nama khas Moral buku teks.Bahagian 1 1.1 Aras 1 (i) Menggunakan kata panggilan yang sesuai Jenis-jenis ayat mengikut situasi dalam perbualan. Tanda baca Nilai Murni: UntukTajuk: membinaRumahku Syurgaku 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan Kosa Kata: Hormat- objektif harian, intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. menghormati rujuk Fokus Salasilah, berhijrah, Bekerjasama utama dan 5.1 Aras 1 (i) Membaca perkataan, frasa dan ayat yang program, afiat, tempat Fokus mengandungi ayat tunggal dan ayat majmuk peranginan... Kemahiran Bernilai sampingan dengan sebutan dan intonasi yang betul. Tambah: yang dipilih untuk p&p 5.1 Aras 1 (ii) Menerangkan makna perkataan dan maksud KB- menjana idea pada hari frasa dan ayat. -mengelas berkenaan. KP- kontekstual 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat - interpersonal majmuk. - visual - muzik 8.1 Aras 1 (i) Menulis perkataan dan pelbagai jenis ayat.
- 2. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 1 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan Tatabahasa: Ilmu: ObjektifTema: seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, keseluruhanKekeluargaan intonasi, dan nada yang sesuai. Jenis –jenis ayat Kajian Tempatan unit, rujuk Tanda baca buku teks.Bahagian 2 1.1 Aras 2 (i) Bertukar-tukar pandangan berdasarkan sesuatu Ayat tunggal dan ayat Nilai Murni: isi. majmuk UntukTajuk: Hormat- membinaKeluarga Harmoni Hidup 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan Kosa Kata: menghormati objektif harian,Diberkati intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. Bekerjasama rujuk Fokus Aktiviti, kem motivasi, utama dan 5.1 Aras 2 (i) Membaca pelbagai jenis ayat dengan memberikan kegiatan, seluar trek... Kemahiran Bernilai Fokus penekanan pada intonasi berdasarkan tanda Tambah: sampingan baca. yang dipilih KB -menjana idea untuk p&p 5.1 Aras 2 (ii) Menjelaskan isi-isi penting yang terdapat dalam KP -kontekstual pada hari teks. -interpersonal berkenaan. 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat - visual majmuk Penulisan B: Jenis 8.1 Aras 2 (i) Membina ayat tunggal dengan peluasan subjek keperihalan dan predikat. (Berkelah Bersama- sama Keluarga
- 3. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 1 1.1 Berbual tentang sesuatu perkara berkaitan kehidupan Tatabahasa: Ilmu: ObjektifTema: seharian dengan menggunakan kata, ungkapan, ayat, sebutan, keseluruhanKekeluargaan intonasi, dan nada yang sesuai. Kata hubung Kajian Tempatan unit, rujuk Ayat tunggan dan ayat Moral buku teks.Bahagian 3 1.1 Aras 3 (i) Menerima teguran dengan hati yang terbuka majmuk dalam perbualan. Nilai Murni: UntukTajuk: Kosa Kata: membinaKasih Disemai Budi 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan Hormat- objektif harian,Dihargai intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. Melayari Menghormati rujuk Fokus Internet Menjaga kebersihan utama dan 5.1 Aras 3 (i) Membaca ayat dalam teks dengan sebutan dan Asyik... Fokus intonasi yang betul. Kemahiran Bernilai sampingan Tambah: yang dipilih 5.1 Aras 3 (ii) Menghuraikan maksud ayat dalam teks. untuk p&p KB - menjana idea pada hari 8.1 Membina dan menulis perkataan, ayat tunggal, dan ayat KP - kontekstual berkenaan. majmuk - intrapersonal Penulisan B: 8.1 Aras 3 (i) Membina ayat majmuk dengan menggunakan kata Jenis dialog hubung yang tepat. (Menceritakan pengalaman berkelah)
- 4. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 2 1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara Tatabahasa: Ilmu: Objektif bertatasusila. Kata tanya keseluruhanTema: Ayat tunggal dan ayat Kajian Tempatan unit, rujukInstitusi Pelajaran 1.2 Aras 1 (i) Mendengar dan mengecam intonasi dalam soalan majmuk Moral buku teks. tanpa kata tanya. Imbuhan ke...anBahagian 1 Nilai Murni: Untuk 1.2 Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan dengan menggunakan Sebutan intonasi: membinaTajuk: kata tanya dan tanpa kata tanya untuk mendapatkan penjelasan Kemahiran Bernilai objektifSekolah Selamat lanjut. Dialog Tambah: harian, rujuk Syair Fokus utama 1.2 Aras 1 (iii) Menjawab untuk menjelaskan sesuatu perkara Ayat tanya tanpa kata KB - menyatakan dan Fokus yang dikemukakan dengan menggunakan bahasa yang santun. tanya masej sampingan - menghurai yang dipilih 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan Kosa Kata: KP - kontekstual untuk p&p intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang Anggun, berkarah, kajian masa pada hari dibaca. rintangan, terserlah, depan berkenaan. gundah-gulana... 5.2 Aras 1 (i) Membaca bahan sastera dan bukan sastera Penulisan A dengan sebutan dan intonasi yang betul. Penulisan C 5.2 Aras 1 (ii) Menerangkan teks yang dibaca cara ringkas. 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk. 8.2 Aras 1 (i) Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.. 11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan perkataan, idea, ayat, wacana, dan nilai dan pengajaran. 11.2 Aras 1 (ii) Menyatakan pandangan tentang masej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
- 5. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 2 1.2 Bertanya dan menjawab tentang sesuatu perkara secara Tatabahasa: Ilmu: Objektif bertatasusila. Kata kerja keseluruhanTema: 1.2 Aras 2 (i) Mengemukakan soalan yang relevan tentang topik Tanda baca dan huruf Kajian Tempatan unit, rujukInstitusi Pelajaran yang berkaitan. besar Sivik dan buku teks. Ayat majmuk KenegaraanBahagian 2 1.2 Aras 2 (ii) Menjawab soalan yang mempunyai makna yang Untuk tersirat. Sebutan intonasi: Nilai Murni: membinaTajuk: objektif harian,Sekolah Harapan negara 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan Syair Perihatin rujuk FokusImpian Bersama intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. Ucapan Berusaha utama dan 5.1 Aras 1 (i) Membaca perkataan ,frasa, dan ayat yang Fokus mengandungi Ayat tunggal dan ayat majmuk dengan sebutan Kosa Kata: Kemahiran Bernilai sampingan dan intonasi yang betul. Kokurikulum, akademik, Tambah: yang dipilih membuahkan, juara, untuk p&p 5.1 Aras 1 (ii) Menerangkan makna perkataan dan maksud frasa dinobatkan... KB - menghurai, pada hari serta ayat. - menyenarai, berkenaan. - menjana idea 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam KP - kontekstual Penulisan A: sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk. - interpersonal 8.2 Aras 2 (i) Membina perenggan dengan menggunakan ayat tunggal dan ayat majmuk.
- 6. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 2 1.2 Bertanya dan menjawan tentang sesuatu perkara secara Tatabahasa: Ilmu: ObjektifTema: bertatasusila. Kata ganda keseluruhan unit,Institusi Pelajaran 1.2 Aras 3 (i) Bersoal jawab secara bertatasusila tentang Jenis-jenis ayat Agama rujuk buku teks. sesuatu perkara dengan menggunakan soalan pelbagai aras. MoralBahagian 3 Sebutan intonasi: Untuk membina 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan Nilai Murni: objektif harian,Tajuk: intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang Dialog rujuk FokusUsaha Tidak Henti dibaca. Syair Berusaha gigih utama danKejayaan menanti 5.2 Aras 3 (i) Membaca teks pelbagai laras dengan sebutan Ayat tanya tanpa kata Berdisplin Fokus dan intonasi yang betul serta gaya yang sesuai. tanya sampingan yang Ucapan Kemahiran Bernilai dipilih untuk p&p 5.2 Aras 3 (ii) Memahami isi kandungan teks yang dibaca. Tambah: pada hari Kosa Kata: berkenaan. 9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau Sambalewa, menuntun, KB - menghurai catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca. menyidai, terpukau, - menyenarai Penulisan B: 9.2 Aras 2 (i) Menyusun atur maklumat mengikut keutamaan. berkecai... - menjana idea ucapan/syarahan KP - kontekstual -Punca - kajian masa Kemrosotan depan Pencapaian Murid dalam Pelajaran
- 7. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 3 1.3 Memberikan dan memahami arahan dan pesanan tentang Tatabahasa: Ilmu: ObjektifTema: sesuatu perkara. keseluruhankemasyarakatan 1.3 Aras 1 (i) Menyatakan panduan tunjuk arah kepada orang Kata arah KT unit, rujuk lain. Kata sendi nama buku teks.Bahagian 1 1.3 Aras 1 (ii) Menyampaikan arahan serta pesanan dengan Makna perkataan/frasa intonasi yang betul dan bersopan. Nilai Murni: UntukTajuk: Sebutan intonasi: membinaAmalan Berbudi Hidup 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan Bersyukur objektif harian,Harmoni maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat Pantun Berterima kasih rujuk Fokus daripada internet. utama dan 6.1 Aras 1 (i) Merujuk kamu untuk mencari makna, sebutan yang Kosa Kata: Kemahiran Bernilai Fokus betul, ejaan, dan penggunaan perkataan yang tepat. Monorel, stesen, sentral, Tambah: sampingan Kesenian,rujukan, tugasa yang dipilih 8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang KB - memberikan untuk p&p kemas. pendapat pada hari 8.3 Aras 1 (i) Menulis perkataan dengan menggunakan tulisan KP - interpersonal berkenaan. berangkai dengan kemas dan cantik. - intrapersonal Penulisan A Penulisan C
- 8. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 3 1.3 Memberikan dan memahami arahan dan pesanan tentang Tatabahasa: Ilmu: Objektif sesuatu perkara. Imbuhan men...kan (kata keseluruhanTema: 1.3 Aras 2 (i) Mendengar dan menerima arahan dengan betul kerja transitif) Sivik dan unit, rujukKemasyarakatan untuk bertindak balas. Kata perintah dan ayat Kenegaraan buku teks. 1.3 Aras 2 (ii) Melaksanakan arahan serta pesanan dengan perintahBahagian 2 cepat dan tersusun. Untuk Sebutan intonasi: Nilai Murni: membinaTajuk: 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan objektif harian,Kerjasama Asas maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat Ayat perintah Bekerjasama rujuk FokusKesejahteraan Hidup daripada internet Toleransi utama dan 6.1 Aras 2 (i) Merujuk kepada ensiklopedia dan tesaurus untuk Kosa Kata: Fokus mendapatkan maklumat. Pembentung, berkat, Kemahiran Bernilai sampingan asas, tragedi, prihatin, Tambah: yang dipilih 8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang bencana, majmuk untuk p&p kemas. KB - memberikan pada hari 8.3 Aras 2 (i) Menulis ayat dengan menggunakan tulisan Peribahasa pendapat berkenaan. berangkai yang kemas dan betul. KP - interpersonal - intrapersonal Penulisan B: Jenis perbincangan (Kebaikan Menyertai Persatuan Bulan Sabit Merah)
- 9. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 3 1.3 Memberikan dan memahami arahan dan pesanan tentang Tatabahasa: Ilmu: ObjektifTema: sesuatu perkara. Kata majmuk keseluruhanKemasyarakatan 1.3 Aras 3 (i) Meneliti arahan dan pesanan untuk membuat Akronim KT unit, rujuk tindakan yang wajar. PJPK buku teks.Bahagian 3 1.3 Aras 3 (ii) Melaksanakan arahan serta pesanan mengikut Sebutan intonasi: keutamaan. Nilai Murni: UntukTajuk: Ayat perintah membinaToleransi Teras 6.11 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk Toleransi objektif harian,Kemakmuran mendapatkan maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk Kosa Kata: Bekerjasama rujuk Fokus maklumat daripada internet Toleransi, sukaneka, utama dan 6.1 Aras 3 (i) Mengakses maklumat daripada laman web atau jawatankuasa, terserlah, Kemahiran Bernilai Fokus pelbagai sumber. menu Tambah: sampingan yang dipilih 8.3 Menulis perkataan dan ayat dengan tulisan berangkai yang KB - menyenarai untuk p&p kemas. KP - kontekstual pada hari 8.3 Aras 3 (i) Nebulis perenggan dengan menggunakan tulisan berkenaan. berangkai yang kemas dan cantik. Penulisan A Penulisan C
- 10. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 4 1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan Tatabahasa: Ilmu: Objektif menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistik Ayat tunggan dan ayat keseluruhanTema: yang sesuai untuk menguatkan permintaan. majmuk KT unit, rujukAlam Sekitar 1.4 Aras 1 (i) Nenilih dan menggunakan kata dan ayat yang Imbuhan meN-...—kan, buku teks. sesuai untuk menyatakan sesuatu permintaan. meN-...-i Nilai Murni:Bahagian 1 1.4 Aras 1 (ii) Menyatakan sebab untuk menyokong sesuatu Pe-...-an Untuk permintaan. Bekerjasama membinaTajuk: Sebutan intonasi” Menjaga kebersihan objektif harian,Alam Bersih Hidup Sihat 6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan. rujuk Fokus 6.2 Aras 1 (i) Mengenal pasti penggunaan kata, frasa, ayat, dan Pantun Kemahiran Bernilai utama dan peribahasa dalam sesuatu genre. Intonasi ayat Tambah: Fokus sampingan 8.2 Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam Kosa Kata: KB - menjana idea yang dipilih sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk. Kempen, harmoni, urus - interpersonal untuk p&p 8.2 Aras 1 (i) Membina ayat tunggal dan ayat majmuk setia KP - kajian masa pada hari berdasarkan tajuk. depan berkenaan. Peribahasa 8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian Penulisan B: berdasarkan sesuatu perkara. Jenis 8.4 Aras 1 (i) Membina ayat topik yang jelas tentang sesuatu isi. Keperihalan 8.4 Aras 1 (ii) Menyatakan dan menghuraikan isi utama dengan (Kempen menggunakan ayat yang gramatis. Alam Bersih di Tempat Saya)
- 11. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 4 1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan Tatabahasa: Ilmu: Objektif menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistik keseluruhanTema: yang sesuai untuk menguatkan permintaan. Kata bilangan KT unit, rujukAlam Sekitar 1.4 Aras 2 (i) Menggunakan kata dan ayat yang sesuai untuk Penanda wacana Sains buku teks. meyakinkan pihak lain dalam menyatakan permintaan.Bahagian 2 Sebutan intonasi Nilai Murni: Untuk 6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan. membinaTajuk: 6.2 Aras 2 (i) Menyatakan perbezaan penggunaan laras bahasa Pantun Bertanggungjawab objektif harian,Manusia Prihatin Bumi yang terdapat dalam pelbagai genre. Intonasi ayat Prihatin rujuk FokusTerpelihara Menyayangi alam utama dan 8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian Kosa Kata: sekitar Fokus berdasarkan sesuatu perkara. sampingan 8.4 Aras 2 (i) Membina beberapa ayat huraian berdasarkan isi Lokasi, strategik, sisa Kemahiran Bernilai yang dipilih utama. toksik, akuatik Tambah: untuk p&p pada hari KB - menjana idea berkenaan. KP - KMD Penulisan B: Jenis cerita tindakan
- 12. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 4 1.4 Menyatakan permintaan secara berterus terang dan Tatabahasa: Ilmu: Objektif menyakinkan dengan menggunakan intonasi dan paralinguistik Kata sendi nama keseluruhanTema: yang sesuai untuk menguatkan permintaan. Imbuhan akhiran ...-an KT unit, rujukAlam Sekitar 1.4 Aras 3 (i) Pe-...-an SVK buku teks.Bahagian 3 5.1 Membaca kuat perkataan dan ayat dengan sebutan dan Sebutan intonasi Nilai Murni: Untuk intonasi yang betul dan memahami perkara yang dibaca. membinaTajuk: 5.1 Aras 2 (ii) Menjelaskan isi-isi penting yang terdapat dalam Pantun Bertanggungjawab objektif harian,Kebersihan Negara teks. Intonasi ayat Menyayangi alam rujuk FokusTanggungjawab Kita utama dan 6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan. Kosa Kata: Kemahiran Bernilai Fokus 6.2 Aras 3 (i) Menyatakan ciri-ciri penulisan genre. Banjir kilat, foto, Tambah: sampingan keprihatinan, situasi yang dipilih 8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian KB - menjana idea untuk p&p berdasarkan sesuatu perkara. KP - KMD pada hari 8.4 Aras 3 (i) Menulis karangan dengan menggunakan ayat topik berkenaan. dan ayat huraian yang lengkap. Penulisan A Penulisan B: Surat kiriman rasmi (aduan)
- 13. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 5 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk Tatabahasa: Ilmu: ObjektifTema: dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang keseluruhanSukan dan Kesihatan betul, dan laras bahasa yang sesuai. Kata hubung PJPK unit, rujuk 3.1 Aras 1 (i) Mengelaskan maklumat berdasarkan sesuatu topik Penanda wacana buku teks.Bahagian 1 yang dibincangkan. Kata kerja transitif Nilai Murni: 3.1 Aras 1 (ii) Menyampaikan maklumat yang bernas dengan UntukTajuk: jelas dan tersusun. Sebutan intonasi Menjaga kesihatan membinaKesihatan Asas fizikal dan mental objektif harian,Kesejahteraan 6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan Dikir barat rujuk Fokus daripada teks. Ayat tanya Kemahiran Bernilai utama dan 6.3 Aras 1 (i) Membaca dan mengecam isi-isi penting daripada dialog Tambah: Fokus pelbagai bahan bacaan. sampingan Kosa Kata: KB - mengelas yang dipilih 8.5 Mengenal pasti dqn menggunakan penanda wacana yang KP - visual untuk p&p sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi Asas, karbohidrat, - kontekstual pada hari sesebuah karangan. protein, riadah, cogan berkenaan. 8.5 Aras 1 (i) Memilih dan mengenal pasxti penanda wacana. kata 8.5 Aras 1 (ii) Menggunakan penanda wacana yang sesuai Penulisan B: dalam ayat. Jenis surat tak rasmi) Penulisan C
- 14. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 5 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara atau tajuk Tatabahasa: Ilmu: Objektif dengan menggunakan kata, istilah, frasa, struktur ayat yang keseluruhanTema: betul, dan laras bahasa yang sesuai. Simpulan bahasa PJPK unit, rujukSukan dan Kesihatan 3.1 Aras 2 (i) Mengkategorikan isi berdasarkan topik yang buku teks. dibincangkan. Sebutan intonasi: Nilai Murni:Bahagian 2 3.1 Aras 2 (ii) Mengemukakan sesuatu maklumat dengan Dikir barat Untuk menggunakan laras bahasa yang sesaui. Menyayangi diri membinaTajuk: Kosa Kata: Kebersihan fizikal objektif harian,Cegah Sebelum Parah 6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan dan mental rujuk Fokus daripada teks. Generasi, serius, agensi, utama dan 6.3 Aras 2 (i) Membaca dan mengenal pasti idea utama dan idea merealisasikan, Kemahiran Bernilai Fokus sokongan yang terdapat dalam teks. mandatori Tambah: sampingan yang dipilih 8.5 Mengenal pasti dqn menggunakan penanda wacana yang KB - menghurai untuk p&p sesuai dalam satu perenggan atau antara perenggan bagi - menjana idea pada hari sesebuah karangan. KP -interpersonal berkenaan. 8.5 Aras 2 (i) Menghuraikan isi dengan jelas untuk menghasilkan - kontekstual perenggan yang koheren. - KMD Penulisan B Jenis Ceramah / syarahan
- 15. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 5 3.1 Menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara Tatabahasa: Ilmu: Objektif atau tajuk dengan menggunakan kata, istilah, frasa, keseluruhanTema: struktur ayat yang betul, dan laras bahasa yang sesuai. Imbuhan di-...-kan PJK unit, rujukSukan dan Kesihatan 3.1 Aras 3 (i) Menganalisis data berdasarkan sesuatu Penanda wacana buku teks. perkara. Nilai Murni:Bahagian 3 3.1 Aras 3 (ii) Mengbentangkan hasil analisis secara tepat. Sebutan intonasi: Untuk Menjaga membinaTajuk: 6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi dikir barat kesihatan objektifAwasi Nyamuk sampingan daripada teks. Rajin harian, rujuk 6.3 Aras 3 (i) Mengemukakan idea utama dan idea Kosa Kata: Fokus utama sokonganyang tedapat dalam bahan bacaan. Kemahiran dan Fokus Wabak, lokasi, vaksin, Bernilai Tambah: sampingan 8.4 Membina dan menulis ayat topik dan ayat huraian virus, yang dipilih berdasarkan sesuatu perkara. KB - menjana untuk p&p 8.4 Aras 3 (i) Menulis karangan dengan menggunakan Idea pada hari ayat topik dan ayat huraian yang lengkap. - menghurai berkenaan. 8.5 Aras 3 (i) Menghubungkaitkan isi utama dan isi KP - logik sampingan dengan menggunakan penanda wacana untuk matematik Penulisan B: menghasilkan pemerengganan yang kohesi. Jenis perbincangan (Langkah- langkan Mencegah Penyakit Demam Denggi
- 16. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 6 1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan Tatabahasa: Ilmu: Objektif transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan keseluruhanTema: dan perkhidmatan. Ayat perintah Matematik unit, rujukKepenggunaan 1.6 Aras 1 (i) Menggunakan kata dan istilah yang betul semasa buku teks. berurusan. Sebutan intonasi:Bahagian 1 1.6 Aras 1 (ii) Menyoal untuk mendapatkan penjelasan tentang Nilai Murni: Untuk sesuatu perkhidmatan yang diperlukan. Gurindam membinaTajuk: Jujur objektif harian,Hari Usahawan Muda 6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan Kosa Kata: Amanah rujuk Fokus maklumat yang menyeluruh. utama dan 6.4 Aras 1 (1) Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk Pasaran, diskaun, Fokus mendapatkan gambaran umum. definisi, simulasi Kemahiran Bernilai sampingan 6.4 Aras 1 (ii) Membaca ayat pertama dalam perenggan bagi Tambah: yang dipilih sesuatu teks untuk mendapatkan idea. untuk p&p KB - menjana idea pada hari 8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan KP -logik matematik berkenaan. karangan. 8.6 Aras 1 (i) Menggunakan pengurusan grafik bagi mengenal Penulisan A pasti isi yang sesuai sebagai erangka penulisan. Penulisan B: 8.6 Aras 1 (ii) Menulis swebuah karangan yang lengkap Jenis bersesuaian dengan format. keperihalan (Pengalaman Menyertai Karnival Jualan)
- 17. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 6 1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan Tatabahasa: Ilmu: Objektif transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan keseluruhanTema: dan perkhidmatan. Perkataan berimbuhan Kajian Tempatan unit, rujukKepenggunaan 1.6 Aras 2 (i) Berunding dengan sopan untuk mendapatkan buku teks. persetujuan dalam berurusan. Sebutan intonasi:Bahagian 2 Nilai Murni: Untuk 6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan Gurindam membinaTajuk: maklumat yang menyeluruh. Dialog Rajin berusaha objektif harian,Berdikari Teras Kemajuan 6.4 Aras 2 (i) Membaca bahagian pengenalan sesebuah teks. Tidak berputus asa rujuk Fokus Kosa Kata: Berdikari utama dan 8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan Fokus karangan. Pembekal, berdikari, Kemahiran Bernilai sampingan 8.6 Aras 2 (i) Membina perenggan isi yang lengkap pembelian, menjejakkan Tambah: yang dipilih menggunakan ayat topik dan ayat huraian. untuk p&p KB - menjana idea pada hari - interpersonal berkenaan. Penulisan C
- 18. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 6 1.6 Menyatakan sesuatu kemahuan semasa menjalankan Tatabahasa: Ilmu: ObjektifTema: transaksi dalam urusan harian untuk mendapatkan barangan keseluruhanKepenggunaan dan perkhidmatan. Imbuhan ...-an Matematik unit, rujuk 1.6 Aras 3 (i) Memujuk dengan menggunakan ayat dan intonasi buku teks.Bahagian 3 yang sesuai untuk mendapatkan keyakinan semasa berurusan. Sebutan intonasi: Nilai Murni: UntukTajuk: 6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan Gurindam membinaPengguna Bermaklumat maklumat yang menyeluruh. Dialog Amanah objektif harian,Perbelanjaan Berhemat 6.4 Aras 3 (i) Membaca indeks, glosari atau bibliografi sesuatu Jujur rujuk Fokus teks atau buku untuk mendapatkan maklumat lanjut. Kosa Kata: utama dan Kemahiran Bernilai Fokus 8.6 Membina wacana yang sempurna bagi keseluruhan Diskaun, hamper, iklan, Tambah: sampingan karangan. jenama, komersial yang dipilih 8.6 Aras 3 (i) Menulis karangan yang lengkap menepati ciri-ciri KB - menjana idea untuk p&p wacana yang bail. KP - logik matematik pada hari berkenaan. Penulisan B; Jenis dialog
- 19. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 7 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta Tatabahasa: Ilmu: Objektif sebutan dan intonasi yang baik dan jelas. keseluruhanTema: 2.1 Aras 1 (i) menilih diksi yang sesuai untuk menyampaikan Kata banyak makna KT unit, rujukKesusteraan sesuatu cerita. buku teks. 2.1 Aras 1 (ii) Menyampaikan cerita dengan menggunakan diksi Sebutan intonasi: Nilai Murni:Bahagian 1 yang telah dipilih. Untuk Sajak Tidak membangga membinaTajuk: 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis diri objektif harian,Ke Puncak Jaya ayat, dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan sastera. Kosa Kata: Gigih rujuk Fokus 7.2 Aras 1 (i) Mengecam diksi, istilah, dan ayat yang utama dan memberikan kesan dengan menyatakan sebab. Segar, respons, Kemahiran Bernilai Fokus mengagihkan Tambah: sampingan 11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari yang dipilih aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan, nilai dan Peribahasa KB - menyenarai untuk p&p pengajaran, dan gaya bahasa. Kata-kata hikmat - menciri pada hari 11.3 Aras 1 (i) Mengenal ciri-ciri puisi tradisional dan moden. KP - KMD berkenaan. 11.3 Aras 1 (ii) Mengenal pasti watak dan perwatakan yang terdapat dalam teks. Penulisan A 11.3 Aras 1 (iii) Memberikan pandangan tentang watak dan Penulisan C perwatakan yang terdapat dalam teks.
- 20. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 7 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta Tatabahasa: Ilmu: Objektif sebutan dan intonasi yang baik dan jelas. keseluruhanTema: 2.1 Aras 2 (i) Bercerita berdasarkan bahan yang telah dibaca Kata ganda Sastera unit, rujukKesusteraan dengan menggunakan pelbagai pola ayat. buku teks. Sebutan intonasi: Nilai Murni:Bahagian 2 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis Untuk ayat, dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan sastera. Sajak Baik hati membinaTajuk: 7.2 Aras 2 (i) memilih ayat yang memberikan kesan dalam teks Pantun Jujur objektif harian,Buat Baik Dibalas Baik prosa dan puisi dengan menyatakan alasan. Mengenang budi rujuk Fokus Kosa Kata: utama dan 11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari Kemahiran Bernilai Fokus aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan, nilai dan Terkapai-kapai, joran, Tambah: sampingan pengajaran, dan gaya bahasa. kutukan, gelagatlatar yang dipilih 11.3 Aras 2 (i) Mentafsir latar yang terdapat dalam karya. KB -mentafsir untuk p&p 11.3 Aras 2 (ii) Menjelaskan plot yang terdapat dalam karya. -menjana idea pada hari Peribahasa KP -interpersonal berkenaan. Penulisan B: Jenis cerita/cereka
- 21. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 7 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta Tatabahasa: Ilmu: Objektif sebutan dan intonasi yang baik dan jelas. keseluruhanTema: 2.1 Aras 3 (i) Mempersembahkan cerita dengan sebutan, Kata ganda sastera unit, rujukKesusteraan intonasi, dan penghayatan yang sesuai. buku teks. 2.1 Aras 3 (ii) Menerangkan watak yang terdapat dalam cerita. Sebutan intonasi: Nilai Murni:Bahagian 3 Untuk 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis Gurindam Sedia memaafkan membinaTajuk: ayat, dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan sastera. Mendengar nasihat objektif harian,Berundur Sebelum Terlajak 7.2 Aras 3 (i) Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat yang Kosa Kata: Berbudi bahasa rujuk Fokus memberikan kesan dengan mengemukakan alasan. utama dan Mengilai-ngilai, Kemahiran Bernilai Fokus 11.3 Mengulas karya sastera yang mudah secara umum dari bertenggek, meremang, Tambah: sampingan aspek tema dan persoalan, watak dan perwatakan, nilai dan termangu-manggu, yang dipilih pengajaran, dan gaya bahasa. membelakangi, KB - mengulas untuk p&p 11.3 Aras 3 (i) Mengulas tema dan persoalan yang terdapat terbongkar - menjana idea pada hari dalam karya. - menyenarai berkenaan. Peribahasa Penulisan C
- 22. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 8 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa Tatabahasa: Ilmu: Objektif yang sesuai dan tepat. keseluruhanTema: 2.2 Aras 1 (i) Mengemukakan data yang diperoleh tentang Kata adjektif Sains Pertanian unit, rujukPertanian sesuatu perkara. buku teks. Sebutan intonasi:Bahagian 1 6.6 Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita Nilai Murni: Untuk atau maklumat yang diberikan dalam bahan ilmu. Lagu membinaTajuk: 6.6 Aras 1 (i) Mengumpul maklumat daripada bahan yang dibaca Rajin berusaha objektif harian,Buah Seribu Khasiat untuk membuat ramalan. Kosa Kata: rujuk Fokus 6.6 Aras 1 (ii) Menentukan kesesuaian maklumat yang terdapat Kemahiran Bernilai utama dan dalam teks untuk membuat ramalan. Dikomersialkan, organik, Tambah: Fokus unik, kolestrol, sampingan 9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan. KB - meramal yang dipilih 9.1 Aras 1 (i) Mengeja dan menulis perkataan dan rangkai kata KP - kontekstual untuk p&p yang dibacakan. pada hari berkenaan. Penulisan A
- 23. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 8 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa Tatabahasa: Ilmu: Objektif yang sesuai dan tepat. keseluruhanTema: 2.2 Aras 2 (i) Membentangkan hasil rumusan berdasarkan Ayat aktif dan ayat pasif Sains unit, rujukPertanian sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa yang betul. buku teks. Sebutan intonasi:Bahagian 2 6.6 Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita Nilai Murni: Untuk atau maklumat yang diberikan dalam bahan ilmu. Dialog membinaTajuk: 6.6 Aras 2 (i) Menyatakan perbezaan penggunaan laras bahasa Menghargai objektif harian,Tanaman Organik yang terdapat dalam pelbagai genre. Kosa Kata: Berusaha rujuk Fokus utama dan 9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan. Herba, khasiat, cekur Kemahiran Bernilai Fokus 9.1 Aras 2 (i) Menulis ayat yang diperdengarkan dengan Tambah: sampingan menggunakan tanda baca yang betul. yang dipilih KB - meramal untuk p&p - merumus pada hari KP - kontekstual berkenaan. Penulisan B: Jenis dialog/temu ramah
- 24. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 8 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa Tatabahasa: Ilmu: Objektif yang sesuai dan tepat. keseluruhanTema: 2.2 Aras 3 (i) Membentangkan penemuan dan dapatan secara Ayat aktif dan ayat pasif Sain Pertanian unit, rujukPertanian jelas dan terperinci. Matematik buku teks. Sebutan intonasi:Bahagian 3 6.6 Membaca dan membuat ramalan berdasarkan sesuatu cerita Untuk atau maklumat yang diberikan dalam bahan ilmu. Lagu Nilai Murni: membinaTajuk: 6.6 Aras 3 (i) Menganalisis maklumat yang terdapat dalam teks objektif harian,Hasil Ternakan Kita untuk mendapat kewajaran ramalan. Kosa Kata: Rajin berusaha rujuk Fokus utama dan 9.1 Mengambil imlak teks yang diperdengarkan. Popular, antibiotik, kos, Kemahiran Bernilai Fokus 9.1 Aras 3 (i) Mengambil imlak teks dengan ejaan dan tanda fenomena, spesies Tambah: sampingan baca yang betul berdasarkan teks yang diperdengarkan. yang dipilih KB - mengumpul untuk p&p maklumat pada hari KP - logik matematik berkenaan. Penulisan A
- 25. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 9 1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang Tatabahasa: Ilmu: Objektif tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan, dan keseluruhanTema: ayat yang sesuai. Kata panggilan KT unit, rujukKebudayaan Malaysia 1.5 Aras 1 (i) Menjelaskan isi yang tersurat dan tersirat buku teks. berdasarkan sesuatu topik yang dibualkan. Sebutan intonasi:Bahagian 1 Nilai Murni: Untuk 7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang Pantun membinaTajuk: tersurat dan tersirat. Menghargai objektif harian,Kebudayaan Negara 7.1 Aras 1 (i) Membuat andaian tentang sesuatu perkara yang Kosa Kata: Bermasyarakat rujuk FokusKebanggaan Kita tersirat berdasarkan maklumat yang tersurat. utama dan 7.1 Aras 1 (ii) Menyatakan andaian yang dibuat secara ringkas. Warisan, lungsuran, Kemahiran Bernilai Fokus generasi, gelanggang, Tambah: sampingan 10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e- tanjak, kreativiti yang dipilih mel yang mudah, menarik, dan bermakna. KB - menyenarai untuk p&p 10.1 Aras 1 (i) Mengenal pasti isi daripada pelbagai sumber - menjana idea pada hari berdasarkan tajuk. KP – TMK berkenaan. 10.1 Aras 1 (ii) Membina draf karangan yang lengkap. - BCB Penulisan A
- 26. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 9 2.1 Bercerita dengan menggunakan kata, frasa, ayat serta Tatabahasa: Ilmu: Objektif sebutan dan intonasi yang baik dan jelas. keseluruhanTema: 2.1 Aras 2 (i) Bercerita berdasarkan bahan yang telah dibaca Kata seru dan ayat SVK unit, rujuk bukuKebudayaan Malaysia dengan menggunakan pelbagai pola ayat. seruan teks. Nilai Murni:Bahagian 2 1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang Sebutan intonasi: Untuk membina tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan, dan Bersopan santun objektif harian,Tajuk: ayat yang sesuai. Dialog Berbudi bahasa rujuk FokusBudi Bahasa Budaya Kita 1.5 Aras 2 (i) Menghubungkaitkan dan menjelaskan isi tersurat Hormat- utama dan dan tersirat dalam sesuatu bahan. Kosa Kata: menghormati Fokus sampingan 7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang Unik, skrap, prosa, draf, Kemahiran Bernilai yang dipilih tersurat dan tersirat. turun-temurun Tambah: untuk p&p pada 7.1 Aras 2 (i) Menjelaskan maksud tersurat dan tersirat hari berkenaan. berdasarkan bahan gradik dan bukan grafik. KB - menghubung kait Penulisan B: 10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk - menjana idea Jenis e-mel yang mudah, menarik, dan bermakna. KP - interpersonal peribahasa/kata 10.1 Aras 2 (i) Melakukan transformasi maklumat dalam teks hikmat (Budi kepada pelbagai genre. Bahasa Amalan 10.1 Aras 2 (ii) Menulis karangan menggunakan bahasa Kita/ deskriptif.
- 27. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 9 1.5 Memberikan penjelasan tentang sesuatu perkara yang Tatabahasa: Ilmu: Objektif tersurat dan tersirat dengan menggunakan kata, ungkapan, dan keseluruhanTema: ayat yang sesuai. Kata adjektif KT unit, rujukKebudayaan Malaysia 1.5 Aras 3 (i) Membuat perbandingan maklumat tersurat un tuk SVK buku teks. menjelaskan maksud tersirat. Sebutan intonasi:Bahagian 3 Nilai Murni: Untuk 7.1 Membaca dan menerangkan maksud kandungan teks yang Sajak membinaTajuk: tersurat dan tersirat. Hidup objektif harian,Warisan Disemai Budaya 7.1 Aras 3 (i) Membuat kesimpulan tentang maksud tersurat dan Kosa Kata: bermasyarakat rujuk FokusDikekal tersirat berdasarkan bahan grafik dan bukan grafik. Hormat- utama dan Seluar jean, budaya, menghormati Fokus 10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi) termasuk e- kebanggaan, satu jiwa sampingan mel yang mudah, menarik, dan bermakna. yang dipilih 10.1 Aras 3 (i) Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, Kemahiran Bernilai untuk p&p tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, Tambah: pada hari indah, dan menarik. berkenaan. KB - menghurai KP - interpersonal Penulisan B: Jenis laporan
- 28. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 10 3.2 Menghurai maklumat dengan menggunakan alasan yang Tatabahasa: Ilmu: meyakinkan. ObjektifTema: 3.2 Aras 1 (i) Membentangkan dapatan tentang sesuatu isu Kata singkatan KT keseluruhanNilai Murni dengan memberikan penjelasan yang setimpal. Kata ganda unit, rujuk Nilai Murni: buku teks.Bahagian 1 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan Sebutan intonasi: maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat Bermuafakat UntukTajuk: daripada internet. Dialog Tolong-menolong membinaBersatu Teras 6.1 Aras 1 (i) Merujuk kepada kamus untuk mencari makna, objektif harian,Keharmonian sebutan yang betul, ejaan, dan penggunaan perkataan yang Kosa Kata: rujuk Fokus tepat. Kemahiran Bernilai utama dan Muafakat, pembentung, Tambah: Fokus 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis taman reakreasi, sampingan ayat, dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan sastera. memangkas, merarau, KB - menyenarai yang dipilih 7.2 Aras 1 (i) Mengecam diksi, istilah, dan ayat yang kudapan - mentafsir untuk p&p memberikan kesan dengan menyatakan sebab. KP - TMK pada hari berkenaan. 9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca. Penulisan A 9.3 Aras 1 (i) Menyusun maklumat menggunakan lakaran Penulisan C berbentuk grafik.
- 29. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 10 3.2 Menghurai maklumat dengan menggunakan alasan yang Tatabahasa: Ilmu: Objektif meyakinkan. keseluruhanTema: 3.2 Aras 2 (i) Mengembangkan idea berdasarkan pemerhatian Imbuhan ke-...-an KT unit, rujukNilai Murni dengan menyatakan bukti yang sahih. Agama Islam buku teks. Sebutan intonasi:Bahagian 2 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis Nilai Murni: Untuk ayat, dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan sastera. Ayat membinaTajuk: 7.2 Aras 2 (i) Memilih ayat yang memberikan kesan dalam teks Bersyukur objektif harian,Aku Tetap Bersamamu prosa dan puisi dengan manyatakan alasan. Kosa Kata: Sayang-menyayangi rujuk Fokus utama dan 9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau Syahdu, wawasan, Fokus catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca. tersentuh, sektor, Kemahiran Bernilai sampingan 9.3 Aras 2 (i) Menyusun aturr maklumat mengikut keutamaan. program pemulihan Tambah: yang dipilih untuk p&p KB - menyusun pada hari maklumat berkenaan. -menjana idea KP - TMK - muzik
- 30. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 10 3.2 Menghurai maklumat dengan menggunakan alasan yang Tatabahasa: Ilmu: Objektif meyakinkan. keseluruhanTema: 3.2 Aras 3 (i) Menerangkan sebab dan akibat tentang sesuatu Imbuhan pe-... Sejarah unit, rujukNilai Murni isu dengan mengemukakan bukti yang konkrit. Imbuhan...-wan buku teks. Nilai Murni:Bahagian 3 7.2 Membaca dan mengenal pasti perkataan, pelbagai jenis Sebutan intonasi: Untuk ayat, dan gaya bahasa daripada teks sastera dan bukan sastera. Berani membinaTajuk: 7.2 Aras 3 (i) Mengklasifikasikan pelbagai jenis ayat yang Ayat Tabah objektif harian,Budi Dikenang Bakti memberikan kesan dengan mengemukakan alasan. rujuk FokusDisanjung Kemahiran Bernilai utama dan 9.3 Menyusun maklumat secara kohesi daripada nota atau Kosa Kata: Tambah: Fokus catatan hasil daripada bahan yang didengar atau dibaca. sampingan 9.3 Aras 3 (i) Menterjemahkan maklumat yang terdapat dalam Renjer, kreatif, automobil, KB - menyenarai yang dipilih teks prosa ke dalam bentuk grafik. aksesori, ditauliahkan, - menyatakan untuk p&p membedil, bayonet, kesan dan pada hari patriotik akibat berkenaan. Penulisan B: Jenis biografi (Cita-citaku)) Penulisan C
- 31. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 11 3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti Tatabahasa: Ilmu: Objektif yang terancang. keseluruhanTema: 3.3 Aras 3 (i) Melahirkan perasaan dengan menggunakan Imbuhan ke-...-an SVK unit, rujukPatriotisme bahasa puitis berdasarkan sesuatu tema. Kata adjektif buku teks. Nilai Murni:Bahagian 1 6.2 Membaca dan mengenal pasti pelbagai genre penulisan. Sebutan intonasi: Untuk 6.2 Aras 1 (i) Mengenal pasti penggunaan kata, frasa, ayat, dan Bersyukur membinaTajuk: peribahasa dalam sesuatu genre. Sajak Semangat patriotik objektif harian,Setia Kepada Negara Ucapan/pidato rujuk Fokus 7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan Kemahiran Bernilai utama dan bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan Kosa Kata: Tambah: Fokus memperkukuh minat membaca. sampingan 7.3 Aras 1 (i) Memilih bahan sastera dan bukan sastera yang Menjangkau, mengecap, KB -menghurai yang dipilih sesuai untuk dibaca. menyoroti, KP –muzik untuk p&p anasirbertoleransi, - BCB pada hari 9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada patriotisme berkenaan. bahan yang didengar atau dibaca. 9.2 Aras 1 (i) Membuat catat ringkas daripada maklumat yang Penulisan B: diperoleh. Jenis syarahan
- 32. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 11 3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti Tatabahasa: Ilmu: Objektif yang terancang. keseluruhanTema: 3.3 Aras 2 (i) Menyampaikan pengucapan umum tentang Makna perkataan/frasa SVK unit, rujukPatriotisme sesuatu tajuk dengan menggunakan diksi, ayat, sebutan, Sejarah buku teks. intonasi, dan gaya yang sesuai. Sebutan intonasi:Bahagian 2 Nilai Murni: Untuk 7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan Sajak membinaTajuk: bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan Berita Cinta akan negara objektif harian,Ulang Tahun Kemerdekaan memperkukuh minat membaca. bersyukur rujuk Fokus 7.3 Aras 2 (i) Mengumpul maklumat tentang isi kandungan Kosa Kata: utama dan bahan yang dibaca. Kemahiran Bernilai Fokus Derapan, kelibat, terlerai, Tambah: sampingan 9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada terpempan, luluh, yang dipilih bahan yang didengar atau dibaca. mengimbau KB - menghurai untuk p&p 9.2 Aras 2 (i) Mengklasifikasi dan merekodkan maklumat KP - kontekstual pada hari daripada pelbagai sumber. - interpersonal berkenaan. Penulisan B: Jenis berita
- 33. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 11 3.3 Menyampaikan maklumat kepada pihak lain dalam aktiviti Tatabahasa: Ilmu: Objektif yang terancang. keseluruhanTema: 3.3 Aras 3 (i) Melahirkan perasaan dengan menggunakan Kata tanya dan ayat tanya KT unit, rujukPatriotisme bahasa puitis berdasarkan sesuatu tema. buku teks. Sebutan intonasi: Nilai Murni:Bahagian 3 7.3 Membaca dan menghayati pelbagai bahan sastera dan Cinta akan negara Untuk bukan sastera yang berkualiti untuk meningkatkan dan Puisi Bersyukur membinaTajuk: memperkukuh minat membaca. Tolong-menolong objektif harian,Negaraku Tercinta 7.3 Aras 3 (i) Menceritakan isi kandungan bahan yang dibaca Kosa Kata: rujuk Fokus dengan jelas dan terperinci. Kemahiran Bernilai utama dan Harmoni, kedaulatan, Tambah: Fokus 9.2 Mengenal pasti maklumat dan mencatat nota daripada maruah, penjajahan, sampingan bahan yang didengar atau dibaca. menjurus, vetran KB - menjana idea yang dipilih 9.2 Aras 3 (i) Membuat ringkasan berkaitan teks yang dibaca. KP- verbal untuk p&p linguistik pada hari - interpersonal berkenaan. Penulisan C
- 34. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 12 4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang Tatabahasa: Ilmu: Objektif sesuatu perkara secara terperinci, tepat, dan tersusun. keseluruhanTema: 4.1 Aras 1 (i) Mengamati idea dalam perbincangan untuk Kata kerja Sains dan Teknologi unit, rujukSains Teknologi dan Reka memberikan pendapat. Kata terbitan buku teks.Cipta 4.1 Aras 1 (ii) Menerangkan idea yang dikemukakan dengan jelas. Sebutan intonasi: Nilai Murni: UntukBahagian 1 membina 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan Syair Gigih berusaha objektif harian,Tajuk: maklumat khusus. Dialog Berjasa kepada rujuk FokusAku dan Astronomi 6.5 Aras 1 (i) Membaca dan mencari fakta yang relevan. negara utama dan Kosa Kata: Fokus 10.2 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan sampingan maklumat khusus. Astronaut, planetarium, Kemahiran Bernilai yang dipilih 10.2 Aras 1 (i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan cakerawala, kriteria, Tambah: untuk p&p ejaan perkataan dan tanda baca dalam teks. astronomi, menerokai pada hari KB - menyenarai berkenaan. - membanding KP - KMD Penulisan B: Jenis temu ramah
- 35. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 12 4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang Tatabahasa: Ilmu: Objektif sesuatu perkara secara terperinci, tepat, dan tersusun. keseluruhanTema: 4.1 Aras 2 (i) Menyumbang idea yang bernas dalam sesuatu Perkataan seerti Sains dan Teknologi unit, rujukSains Teknologi dan Reka perbincangan. buku teks.Cipta 4.1 Aras 2 (ii) Membandingkan dan membezakan idea pihak lain Sebutan intonasi: dengan idea sendiri. Nilai Murni: Untuk Intonasi ayat membinaBahagian 2 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan Berusaha objektif harian, maklumat khusus. Kosa Kata: Bersaing rujuk FokusTajuk: 6.5 Aras 2 (i) Mengimbas fkata yang relevan dadripada pelbagai utama danMaju Sains Maju Negara bahan untuk mengukuhkan maklumat. Sidang video, Kemahiran Bernilai Fokus teleperubatanagen, rutin, Tambah: sampingan 10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan. siber, revolusi, global, yang dipilih 10.2 Aras 2 (i) Mengenal pasti dan membetulkan kesilapan kosa canggih KB - menjana idea untuk p&p kata, kesilapan struktur ayat, dan kesilapan penggunaan KP - interpersonal pada hari imbuhan. - TMK berkenaan. Penulisan B: Jenis perbincangan (Kebaikan dan Keburukan Kemajuan Sains)
- 36. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 12 2.2 Melaporkan sesuatu perkara dengan menggunakan bahasa Tatabahasa: Ilmu: Objektif yang sesuai dan tepat. keseluruhanTema: 2.2 Aras 3 (i) Membentangkan penemuan dan dapatan secara Perkataan seerti Sains dan Teknologi unit, rujukSains Teknologi dan Reka jelas dan terperinci. buku teks.Cipta Sebutan intonasi: Nilai Murni: 4.1 Mengemukakan idea, pandangan, dan pendapat tentang UntukBahagian 3 sesuatu perkara secara terperinci, tepat, dan tersusun. Intonasi ayat Berusaha membina 4.1 Aras 3 (i) Menganalisis idea yang dikemukakan untuk Prihatin objektif harian,Tajuk: memberikan respons. rujuk FokusKreatif dan Inovatif 4.1 Aras 3 (ii) Mendengar dan menerima pendapat orang lain Kosa Kata: Kemahiran Bernilai utama dan dengan rasional. Tambah: Fokus Fabrik, dikategorikan, sampingan 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan unik, karnival, mesra KB - menganalisis yang dipilih maklumat khusus. alam, realiti KP - KMD untuk p&p 6.5 Aras 3 (i) Mengumpul maklumat secara imbasan untuk - TMK pada hari membuat keputusan. berkenaan. 10.2 Mengedit dan memurnikan hasil penulisan. Penulisan B: 10.2 Aras 3 (i) Membuaty pembetulan kesesuaian isi dengan Jenis Fakta tajuk. (Faedah Mempelajari Sains )
- 37. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 13 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan Tatabahasa: Ilmu: Objektif pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampaikan keseluruhanTema: oleh pihak lain. Perkataan seerti KT unit, rujukKegigihan 4.2 Aras 1 (i) Mengelaskan kekuatan dan kelemahan sesuatu Kata terbitan buku teks. maklumat yang diterima. Nilai Murni:Bahagian 1 4.2 Aras 1 (ii) Menyusun idea tentang sesuatu isu untuk Sebutan intonasi: Untuk membuat komen. Mengenang jasa membinaTajuk: Sajak objektif harian,Jasamu Dihargai 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan Kemahiran Bernilai rujuk Fokus maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat Tambah: utama dan daripada internet. Kosa Kata: Fokus 6.1 Aras 1 (i) Merujuk kepada kamus untuk mencara makna, KB - menjana idea sampingan sebutan yang betul, ejaan, dan penggunaan perkataan yang Penggiat, linguistik, tutor, - menyenarai yang dipilih tepat. emeritus, profesional, untuk p&p makalah, reda, berbaloi, pada hari 10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau berputik berkenaan. dibaca. 10.3 Aras 1 (i) Mengecam dan menyusun idea untama daripada Penulisan B: petikan yang dibaca. Jenis biografi (Guruku) 11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya. 11.1 Aras 1 (i) Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya. 11.1 Aras 1 (ii) Mengemukakan idea dengan jelas tentang sesebuah karya.
- 38. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 13 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan Tatabahasa: Ilmu: Objektif pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampaikan keseluruhanTema: oleh pihak lain. Makna perkataan KT unit, rujukKegigihan 4.2 Aras 2 (i) Menghuraikan maklumat untuk memberikan Kata terbitan buku teks. tgeguran yang positif dan meyakinkan. Nilai Murni:Bahagian 2 Sebutan intonasi: Untuk 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan Berjimat-cermat membinaTajuk: maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat Sajak Berhemah objektif harian,Kegigihan Tangga daripada internet. rujuk FokusKejayaan 6.1 Aras 2 (i) Merujuk kepada ensiklpedia dan tesaurus untuk Kosa Kata: Kemahiran Bernilai utama dan mendapatkan maklumat. Tambah: Fokus Mencengkam, merobah, sampingan 10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau tuisyen KB - menjana idea yang dipilih dibaca. KP - intrapersonal untuk p&p 10.3 Aras 2 (i) Mencatat isi daripada pelbagai bahan yang - BCB pada hari dibaca. berkenaan. 11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik Penulisan B: dalam sesebuah karya. Jenis 11.1 Aras 2 (i) Menyatakan pendapat tentang sesebuah karya peribahasa secara kritis dan kreatif. (Sehari Selembar Benang...)
- 39. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 13 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan Tatabahasa: Ilmu: Objektif pemerhatian, pengalaman, dan maklumat yang disampaikan keseluruhanTema: oleh pihak lain. Perkataan seerti KT unit, rujukKegigihan 4.2 Aras 3 (i) Membandingkan maklumat yang diterima untuk Kata nama am/ nama buku teks. memberikan teguran. khas Nilai Murni:Bahagian 3 Untuk 6.1 Membaca dan merujuk pelbagai sumber untuk mendapatkan Sebutan intonasi: Rajin berusaha membinaTajuk: maklumat bagi tajuk yang sedang dikaji termasuk maklumat berazam objektif harian,Dirimu Cemerlang Negara daripada internet. Sajak rujuk FokusTerbilang 6.1 Aras 3 (i) Mengakses maklumat daripada laman web atau Kemahiran Bernilai utama dan pelbagai sumber. Kosa Kata: Tambah: Fokus sampingan 10.3 Membuat ringkasan daripada bahan yang didengar atau Infrastruktur, bertekad, KB - menjana idea yang dipilih dibaca. inspirasi, faktor - merumus untuk p&p 10.3 Aras 3 (i) Meringkaskan karangan. - membanding pada hari KP - kontekstual berkenaan. 11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik - TMK dalam sesebuah karya. Penulisan B: 11.1 Aras 3 (i) Merumus pandangan pelbagai pihak tentang Jenis biografi sesebuah karya. (Sahabat Karibku)
- 40. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 14 4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang Tatabahasa: Ilmu: Objektif pendirian dengan memberikan alsan yang sesuai secara sopan. keseluruhanTema: 4.3 Aras 1 (i) Memberikan hujah secara spontan untuk Ayat aktif dan ayat pasif PKJR unit, rujukKeselamatan Jalan Raya membidas hujah lawan. buku teks. Sebutan intonasi: Nilai Murni:Bahagian 1 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan Untuk maklumat khusus. Lagu Berhati-hati, membinaTajuk: 6.5 Aras 1 (i) Membaca dan mencari fakta yang relevan. Gurindam Bersabar objektif harian,Berhati-hati di Jalan Raya Mematihu undang- rujuk Fokus 11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan undang utama dan perkataan, idea, ayat, wacana, dan nilai dan pengajaran. Kosa Kata: Fokus 11.2 Aras 1 (i) Mengecam maklumat yang terdapat dalam teks. Kemahiran Bernilai sampingan 11.2 Aras 1 (ii) Menyatakan pandangan tentang mesej dan nilai Jejantas, beralkohol, Tambah: yang dipilih yang terdapat dalam bahan. hutan lipur, jaket untuk p&p pemantul cahaya KB -menjana idea pada hari - menghurai/ berkenaan. mengulas KP - muzik Penulisan A - TMK Penulisan C
- 41. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 14 4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang Tatabahasa: Ilmu: Objektif pendirian dengan memberikan alsan yang sesuai secara sopan. PKJR keseluruhanTema: 4.3 Aras 2 (i) Menyatakan pendirian sendiri untuk menolak hujah Ayat tunggal dan ayat unit, rujukKeselamatan Jalan Raya lawan dengan sopan. majmuk Nilai Murni: buku teks. Kata adjektifBahagian 2 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan Berhati-hati Untuk maklumat khusus. Sebutan intonasi: Bersabar membinaTajuk: 6.5 Aras 2 (i) Mengimbas fakta yang relevan daripada pelbagai Mematuhi undang- objektif harian,Lebuh Raya di Malaysia bahan untuk mengukuhkan maklumat. Sajak undang rujuk Fokus utama dan 11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan Kosa Kata: Kemahiran Bernilai Fokus perkataan, idea, ayat, wacana, dan nilai dan pengajaran. Tambah: sampingan 11.2 Aras 2 (i) Menyaring maklumat untuk mendapatkan mesej Penyelenggaraan, akta yang dipilih dan nilai yang terdapat dalam bahan. parlimen, mengundang, KB - menganalisis untuk p&p 11.2 Aras 2 (ii) Menjelaskan mesej dan nilai yang terdapat dalam kemanusiaan - menjana idea pada hari bahan. KP - KMD berkenaan. - muzik Penulisan A Penulisan C
- 42. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 14 4.3 Mengemukakan hujah untuk menyokong atau menentang Tatabahasa: Ilmu: Objektif pendirian dengan memberikan alsan yang sesuai secara sopan. keseluruhanTema: 4.3 Aras 3 (i) Membidas hujah lawan dengan memberi alasan Kata majmuk yang PKJR unit, rujukKeselamatan Jalan Raya yang wajar secara sopan. menerima imbuhan apitan buku teks. Nilai Murni:Bahagian 3 6.5 Membaca pantas secara imbasan untuk mendapatkan Sebutan intonasi: Untuk maklumat khusus. Berhati-hati membinaTajuk: 6.5 Aras 3 (i) Mengumpul maklumat secara imbasan untuk Sajak Mematuhi undang- objektif harian,Bertimbang Rasa di Jalan membuat keputusan. Lagu undang rujuk FokusRaya utama dan 11.2 Mengulas karya bukan sastera dari segi penggunaan Kemahiran Bernilai Fokus perkataan, idea, ayat, wacana, dan nilai dan pengajaran. Tambah: sampingan 11.2 Aras 3 (i) Mengemukakan pendapat tentang mesej dan nilai Kosa Kata: yang dipilih yang terdapat dalam bahan. KB - menjana idea untuk p&p Terbabit, trafik, tragedi, - menyenarai pada hari prihatin KP - muzik berkenaan. - KMD Penulisan B: Jenis syarahan/fakta (Langkah- langkah Mengatasi kemalangan jalan Raya)
- 43. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 15 4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat Tatabahasa: Ilmu: Objektif dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat. keseluruhanTema: 4.4 Aras 1 (i) Meneliti maklumat untuk membuat pilihan. Penanda wacana Sejarah unit, rujukKemajuan Malaysia 4.4 Aras 1 (ii) Mengemukakan alasan untuk menerima atau buku teks. menolak sesuatu pendapat. Sebutan intonasi: Nilai Murni:Bahagian 1 Untuk 6.4 Membaca pantas secara luncuran untuk mendapatkan Lagu Bersyukur membinaTajuk: maklumat yang menyeluruh. Intonasi ayat objektif harian,Melaka Bandar Raya 6.4 Aras 1 (i) Membaca tajuk-tajuk kecil daripada teks untuk Kemahiran Bernilai rujuk FokusBersejarah mendapatkan gambaran umum. Kosa Kata: Tambah: utama dan 6.4 Aras 1 (ii) Membaca ayat pertama dalam perenggan bagi Fokus sesuatu teks untuk mendapatkan idea. Nusantara, gudang, KB - memberikan sampingan membanteras, kuasa Pendapat yang dipilih 11.4 Memberikan komen dan pandangan tentang pendapat yang besar, tersohor - memadan untuk p&p disampaikan oleh pihak lain. KP - muzik pada hari 11.4 Aras 1 (i) Menyenaraikan hujah yang disampaikan oleh - TMK berkenaan. pihak lain dengan teratur. 11.4 Aras 1 (ii) Menyatakan pandangan berdasarkan pendapat Penulisan A yang disampaikan oleh pihak lain.
- 44. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 15 4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat Tatabahasa: Ilmu: Objektif dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat. keseluruhanTema: 4.4 Aras 2 (i) Mempertimbangakan alasan untuk menerima atau Antonim KT unit, rujukKemajuan Malaysia menolak pandangan dalam sesuatu perundingan. Sinonim buku teks. Nilai Murni:Bahagian 2 5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan sebutan dan Sebutan intonasi: Untuk intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara yang Bersyukur membinaTajuk: dibaca. Intonasi ayat Berterima kasih objektif harian,Cyberjaya 5.2 Aras 2 (ii) Menghuraikan maklumat yang diperoleh daripada rujuk Fokus bahan yang dibaca. Kosa Kata: Kemahiran Bernilai utama dan Tambah: Fokus 6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan Cyberjaya, multimedia, bil sampingan daripada teks. elektronik, kawalan trafik KB - memberikan yang dipilih 6.3 Aras 2 (i) Membaca dan mengenal pasti idea utama dan idea Pendapat untuk p&p sokongan yang terdapat dalam teks. - menjana idea pada hari KP - Kontekstual berkenaan. 11.4 Memberikan komen dan pandangan tentangt pendapat yang disampaikan oleh pihak lain. Penulisan B 11.4 Aras 2 (i) Membandingkan dan membezakan pandangan pelbagai pihak untuk menyatakan pendapat.
- 45. RANCANGAN TAHUNAN BAHASA MALAYSIA SK TAHUN 5 HASIL PEMBELAJARAN PENGISIAN UNIT/TEMA/BAHAGIAN Fokus Utama ( FU) SISTEM BAHASA CATATAN KURIKULUM Fokus Sampingan (FS)Unit 15 4.4 Menyatakan pilihan untuk menerima atau menolak pendapat Tatabahasa: Ilmu: Objektif dalam perundingan untuk mencapai kata sepakat. keseluruhanTema: 4.4 Aras 3 (i) Menolak atau menerima pandangan dengan Antonim KT unit, rujukKemajuan Malaysia memberikan alasan yang rasional dalam sesuatu perundingan. Sinonim buku teks. Nilai Murni:Bahagian 3 6.3 Membaca dan mengenal pasti isi utama dan isi sampingan Sebutan intonasi: Untuk daripada teks. Bersyukur membinaTajuk: 6.3 Aras 3 (i) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan Intonasi ayat objektif harian,Negaraku Maju yang terdapat dalam bahan bacaan. Kemahiran Bernilai rujuk Fokus Kosa Kata: Tambah: utama dan 11.4 Memberikan komen dan pandangan tentangt pendapat Fokus yang disampaikan oleh pihak lain. Infrastruktur, landskap, e- KB - menjana idea) sampingan 11.4 Aras 3 (i) Membahaskan pendapat yang dikemukakan oleh perdagangan, KP - KMD yang dipilih pihak lain. berautomasi untuk p&p pada hari berkenaan. Penulisan B (perbahasan)
Wednesday, June 20, 2012
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment